Aplicatie – Benzile transportoare – Detectie lineara a caldurii prin tehnologia fibrei optice senzoriale

Folosirea frecventa a benzilor transportatoare si verificarea superficiala a sistemului complex din spatele benzilor poate reprezenta un factor cu risc ridicat de incendiu. Utilizarea pe scara larga a benzilor transportatoare in diverse domenii industriale pentru deplasarea diverselor materiale cu greutati si in cantitati  diferite uzeaza frecvent multe piese asociate cu motoarele de distributie, structure de sustinere, curele si role, producand o frecare si supraincalzire, care poate declansa oricand un incendiu. 

Un accident de combustie de mari proportii produce pierderi de vieti omenesti, pagube material dar si de timp care influenteaza negative din punct de vedere financiar.  Fiind mecanisme create pentru a facilita transportul in general, aceste benzi poarta atat material combustibile cat si material necombustibile. Cele combustibile variaza de la recipiente cu solutii inflamabile, pana la materii vrac( grane, zahar, lemne, rumegus, carbine etc.) iar cele  necombustibile pot fi zacaminte naturale, material impachetate, roci  etc. In general, daca benzile sunt de lungimi mari este greu de a depista la timp o sursa inflamabila sau una déjà inceputa.

Cauzele principale ale incendiilor:

  • Frecarea datorita slabirii tractiunii
  • Alunecarea pe rola de antrenare
  • Sudarea unuor piese care pot genera o temperature foarte ridicata
  • Electricitate static
  • Acumularea de material care au cazut de pe banda
  • Asezarea materialelor incinse pe banda de transport.

Exista doua incendii caracteristice care trebuie detectate din timp:

  • Incendii care avanseaza: sunt detectate prin senzorii  tehnologiei infrarosu combinata cu tehnologia de detectare a CO2-ului, care sunt situati la o distanta constanta unii fata de altii de-a lungul sistemului transportator. De regula, acest tip de tehnologie combinata nu poate detecta cu acuratete si nu poate analiza complet intreaga banda.
  • Incendii fixe: acestea pot aparea in proximitatea centruilor de transport si nu neaparat pe benzi.

Tehnologia de detectare a temperaturii distribuite FireLASER,  reprezinta un sistem linear de detectie a caldurii prin fibra optica cu capacitate senzoriala ampla care ofera o solutie superioara din punct de vedere tehnic  in comparatie cu celelalte tehnologii conventionale.

Avantajele tehnologiei FireLaser:

  • Sistemul in sine prezinta rezistenta la factori mecanici si ai temeperaturii pe toata lungimea benzilor de transport
  • Interventie minima din partea factorului uman chiar si in locatii indepartate
  • Ofera continuu date despre temperatura reala si de asemnea poate detecta din timp modificari de temperatura
  • Calitatea masurarii nu e afectata de interferente elctromagnetice 
  • Datorita valorii sale intrinsece, sistemul este adecvat pentru zonele cu un risc ridicat de incendiere

Asadar, un factor cheie pentru evitarea dezastrelor, este analiza timpurie a sistemelor LHD cu fibra optica, oferit de tehnologia respectiva.

Cand vine vorba despre primele etape ale unui incendiu, sistemele simple detecteaza si transmit informatii eronate despre etapa de ardere. In schimb, Tehnologia FireLaser,  detecteaza timpuriu modificarea temperaturii (etapa de piroliza) si cu exacitate pentru a se lua masuri de preventie, cu mult inanitea inceperii stadiului de incinerare. Daca se actioneaza in timpul precizat, masurile de ameliorare sunt efective.

Este imperioasa detectia timpurie si aplicarea masurilor eficientepentru ca incendiul sa fie limitat intr-un singur loc.  

Acoperirea completa prin senzori inteligenti si sistem de alarmare:

Două dintre avantajele cheie ale sistemelor de detectare a căldurii liniare cu fibră optică (LHD) se bazează pe sistemul de alarmare si distributia sistemelor de masura ignifuga. Exista 3 tipuri de sisteme de alarma configurabile care se bazeaza pe tehnologia fibrei optice LHD:

  • Alarma de temperatura absoluta
  • Alarma ratei de crestere
  • Alarma de deviere a temperaturii

Datorita alarmelor incendiile pot fi depistate mult mai devreme.

Detectia clasica prin intermediul detectoarelor de fum este adesea eronata, praful sau alte particule pot porni alarma. Desi senzorii  acestora sunt plasati la distante egale, punctul de aparitie al focului poate fi sau nu direct plasat sub un senzor. In cazul in care focul nu a izbucnit direct sub senzor, rata de detectie si de alarmare scade.

Sistemul FireLaser ia puncte de masurare la fiecare 0.5 m in lungul cablului de senzori, ddeci nu exista puncte moarte( fara detectie senzoriala). Oriunde este detectata radiatia de caldura, aceasta trimite date in timp real despre intensitatea, locul exact in care se afla, directia de deplasare a focului dar si a gazelor toxice emise de foc.

Integrarea sistemului

Combinand tehnologia FireLaser DTS cu sistemele de stingere a incendiilor, riscurile pot avea impact minim. Acesta se conecteaza direct la Panoul de control al agentului de pronire al stingerilor cu apa sau vapori, printr-un sistem de contacte de relee zonale monitorizate. De obicei, fiecare banda de transport are zone divizate si controlate de detectie a incendiului care combina si zone de stingere a incendiului.

Controller-ul LCD FireLaser este de regula plasat langa panoul de control pentru incendiu, acesta va afisa sectoarele cu alarma.

Configurarea Smart Zone

Sistemul FireLaser LHD oferă capacitatea unică de a configura alarmele inteligente împreună cu zonele inteligente, ceea ce permite ajustarea senzorilor la fiecare zona depinzand de  temperatura din acel loc si de alti factori externi recunoscuti de sistem, ca de exemplu : zone intens folosite, zone in care exista curenti de aer statici sau care se modifica,  zone cu ventilatie intensa, iesiri de urgenta etc.  Datorita acesor ajustari, sistemul iti permite aplicarea comenzilor personalizate pentru fiecare segment analizat.

Cablul de detectare

Cablul de detectare este un element complet pasiv și se bazează pe fibra standard de telecomunicații cu fibră optică. Pentru industria incendiilor, configurația standard a fibrelor utilizează o fibră optică 62,5 / 125 datorită performanței superioare de pana la 10km/h.

Avantajele cablului de detectare:

  • Acoperire continua. Senzorii sunt dispusi tot la 50 cm distanta.
  • Imun la intergerente electromagnetice. Cablul poate fi folosit in zone cu radiatii electrice puternice.
  • Rezistenta la coroziune si vibratii. Durata de viata este de 30 + ani.

Cablurie FireFiber sunt special create pentru a oferi protectie maxima fibrei optice totodata mentinand proprietatea senzoriala pentru a transmite date in timp real, controller-ului. Cablul AT este un fir standard de detectie produs dintr-un tub de otel si protectie Kevlar care confera rezistenta indelungata, dar care este usor si flexibil, fiind atat de usor de instalat.

Instalarea si pozitionarea cablurilor

Cablurile senzoriale sunt situate de o parte si alta a bandei transportatoare pentru a maximiza abilitatea detectorilor de analiza a situatiei, inclusiv modificarea temperaturii. Este importanta evitarea zonei de lucru, astfel incat sa nu apara rupturi la suprafata cablului, la fel si amplasarea la o distanta de siguranta in zonele unde se face uz de lichide.

Atasarea cablurilor se poate face prin diferite metode. Puteti opta pentru cleme care pot fi fixate pe cadru sau pot fi legate cu fibre de tensiune, sau benzi aditive, acestea de urma nu asigura o fixare la fel de sigura ca si cele enumerate anterior. Indiferent de alegerea creata, este necesara o verificare in prealabil pentru a va asigura ca sistemul de prindere poate face fata vibratiilor, evitand pericilitarea cablurilor senzoriale.  Spatierea dintre punctele de fixare este de 1m, dar asta se poate ajusta in functie de pozitia rolelor bandei transportatoare.

Redundanta de sistem

In esenta exista dou tipuri de redundanta:

  • Redundanta de cablu. Chiar daca exista o taietura la nivelul cablului acesta va transmite in continuare date reale despre situatiua actuala.
  • Redundanta de controller. Chair daca exista unele dfectiuni la unul dintre controll-ere sistemul va functiona independent fata de sistemul afectat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *